Jumaat, 22 Mei 2009

Kehidupan aku 22 Mei 2009

22 Mei 2009
Hari ini seperti biasa aku pergi sekolah. Kira-kira sudah 9 bulan aku menjejak kaki di bumi kenyalang ini dalam menjalankan tugas aku sebagai pendidik. 25 haribulan nanti akan menentukan sama ada aku akan terus di sini atau bertukar. Terus terang, hati aku dalam dilema, hendak pulang semenanjung atau terus di sini. Aku kira, masih banyak kerja Islam yang aku perlu buat. Allah yang mentakdirkan aku di sini pastinya ada hikmah yang tersembunyi.

Perjuangan belum selesai...
Alhamdulillah, sejak aku sampai di bumi kenyelang ini, aku terus bersama dengan kawan-kawan yang buat kerja-kerja Islam. Aku rasa bagai satu tanggungjawab untuk aku bersama dengan mereka untuk memastikan Islam terus bertapak di sini. Aku amat sedih bila aku mengetahui, umat Islam di sini cuma 29% berbanding 49% Kristian. Dengar kisahnya, dulu umat Islam disini seramai 16% manakala Kristian 13%. Begitu jauh perbezaannya sekarang. Lalu siapa yang harus bertanggungjawab?ye..pastinya, saya, kamu dan kita semua umat Islam.

Belajar agama untuk jadi Ustaz atau Pendakwah?
Sesekali aku rasa menyesal dengan sesetengah Ustaz-ustaz yang ditugaskan disini. Apa yang aku sering lihat, mereka hanya menjadi pengajar bukan pendidik, jadi ustaz tetapi bukan pendakwah. Bila aku lihat sahabat-sahabat aku dari kalangan engineer yang begitu bersungguh-sungguh menyemapaikan risalah Islam, aku begitu kagum. Mereka bukan ustaz tapi ada jiwa pendakwah. Mereka ada jiwa daie. Jiwa ini yang penting, yang perlu ada dalam diri setiap ustaz-ustaz agar merasa tanggungjawab untuk menyebarkan dakwah Islam.

Bagaimana aku?
Aku ini hanya guru biasa tapi aku sangat ingin bersama-sama mereka yang berjiwa daie..Ya Allah, tetapkan hatiku dalam melakukan kerja-kerja dakwah ini...wahai kaum muslimin,doakan aku agar aku terus istiqamah...

0 ulasan:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Bridal Dresses. Powered by Blogger