Jumaat, 22 Mei 2009

Amanat Hj Elias Zakaria

Malam ini, kami pemuda-pemudi Islam menyambut kedatangan seorang yang pernah menjadi idola hidup aku. Sejak dulu, aku sering terpesona dengan madah-madah yang beliau ungkapkan dalam setiap bait-bait ucapannya. Malam ini aku mendapat satu lagi kata-kata yang aku rasa patut dijadikan pegangan setiap daie.

"Jangan jemu menyemai, selagi benih masih di tangan"

Aku rasakan kalimah begitu indah jika dihayati oleh pejuang-pejuang agama Allah."Ya Allah jadikan aku sebahagian dari orang-orang yang berjuang di jalan Mu". Sebagai seorang
daie,pastilah perlu mempunyai jiwa yang besar. Selagi kita ada tenaga, selagi kita ada harta, selagi kita ada kekuatan, jangan sesekali kita mengatakan jemu dalam perjuangan. Hatta, selagi kita ada nyawa, selagi itulah kita perlu terus bekerja dan bekerja untuk Islam. Islam itu ibarat sebatang pokok kata Ust. Elias, dan setiap bahagian pokok akan memainkan peranan masing-masing yang kahirnya, pokok itu menjadi semakin besar dan membesar lalu menghasilkan pokok yang subur dan berbuah yang lazat.
Betul cakap ustaz tadi. Setiap kita ada peranannya, dan kita perlu memainkan peranan kita sebaik mungkin. Aku sebagai pendidik, aku harus memainkan peranan aku hingga semua anak muridku ditarbiah dan akhirnya mereka menjadi pejuang-pejuang Islam. Aku bukan ustaz, tetapi aku harus mencari ruang tempat aku boleh berperanan dalam memperjuangkan Islam...Ya Allah, berilah aku kekuatan iman..Bagaimana dengan kamu?walau siapa pun kita..carilah alasan untuk bekerja untuk Islam.Jangan cari alasan untuk lari dari kerja Islam.
Tujuan hidup untuk bekerja....
Ya, memang Allah ciptakan kita untuk bekerja.
Firman Allah swt "tidak aku ciptakan manusia dan jin selain untuk menyembahku"
Hidup kita untuk bekerja supaya kita betul-betul menjadi hamba Allah yang bertaqwa.
"Sesungguhnya manusia yang paling mulia disisi Allah ialah orang paling bertaqwa".
"Bekerjalah untuk dunia ibarat kau hidup selamanya dan bekerjalah untuk akhirat ibarat esok kau tiada lagi"
Seruan kepada pemuda-pemudi Islam..
Bangunlah dari mimpimu, kerana mimpi itu bukan janji yang benar...Jagalah dalam cahaya,kerana kau akan nampak kebenaran..marilah kita terus menyemai Islam di muka bumi ini selagi kita ada upaya..jangan sampai ajal menjemput kerana waktu itu sudah terlewat untuk kau bercakap tentang perjuangan...

2 ulasan:

Ник Мавадах Ник Дин berkata...

assalamualaikum..
dale sungguh maksud pesanan ust elias tu.

moga blog ni bleh jd wasilah utk smpaikan n berkonsi ilmuNya.. (w'pon jauh tercampak dibumi asing, masih boleh mengaktifkn diri ^^ )...

siiru 'ala barokatillah.. keep it up!

salam dr adik k.dah ^^

azraie berkata...

di mana bumi dipijak,di situ Islam di junjung..


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Bridal Dresses. Powered by Blogger